המדריך המלא לשיפוץ דירה – בואו נעשה לכם סדר

ההחלטה לשפץ את הדירה שייכת לסוג ההחלטות היותר גדולות בחיים. ההחלטות היותר חשובות והיותר משמעותיות. וככל שהשיפוץ גדול, ארוך ומורכב יותר, כך חשוב יותר להיערך נכון וגם לעשות שיעורי בית. קבלו את המדריך המלא לשיפוץ הדירה, שיעשה לכם סדר.

שיפוץ דירה, קודם מחליטים מה רוצים

החלטתם לשפץ. בדרך כלל זאת החלטה משפחתית, זוגית. קודם כל, שבו וחשבו מה בדיוק אתם רוצים. אנו לא מדברים על העיצוב והסגנון אלא על משהו יותר כללי. פחות או יותר, החליטו על היקף השיפוץ:

  • האם אתם רוצים לשפץ את חדרי הילדים ותו לא.
  • האם אתם רוצים לשפץ את יחידת ההורים.
  • האם השיפוץ צפוי לכלול מקלחת פלוס מטבח (או אולי רק אחד מן השניים).
  • האם אתם רוצים שהשיפוץ יכלול בעיקר אלמנטים אסתטיים, ללא שבירת קירות, ללא החלפת ריצוף או אינסטלציה.
  • תשתית או עיצוב פנים – בדירות ישנות או לא מתוחזקות, ביצוע שיפוץ עשוי לנבוע לא מהחלטה אסתטית כי אם בשל צורך. הגדירו לעצמכם האם מדובר בשיפוץ תשתית או לחילופין, עיצוב פנים.
  • הגדירו האם אתם רוצים שיפוץ קומפלט, הכל מהכל. גם חידוש תשתית, גם עיצוב פנים חדש לחלוטין.

שיפוץ למגורים לעומת שיפוץ להשקעה

חשוב להבהיר כי יש הבדל משמעותי בין שיפוץ שמבצעים לצורך מגורים לבין שיפוץ שמתכננים לצורך השקעה. בדרך כלל, שיפוץ דירה למגורים יהיה יותר מושקע ומחייב. בשיפוץ של דירה עבורכם, אתם שמים דגש על אלמנטים שונים בעיצוב ורוצים כי כל פרט יהיה לטעמכם. כאשר מדובר בשיפוץ דירה להשקעה, בדרך כלל השיפוץ יהיה פחות מושקע, לרוב קצר יותר ולא פחות חשוב – יותר בסיסי מבחינה קונספטואלית. למשל, אין שום טעם להשקיע במטבח יוקרתי מעץ מלא, משיקולי עלות וגם טעם. השוכרים לא ישלמו יותר עבור מטבח יוקרתי. הוא צריך להיראות פרקטי ונאה, שמור ולא הרבה יותר.

שיפוץ הדירה, משאבים ותקציב

קשה מאוד למי שאיננו קבלן או אדריכל, לערוך בעצמו תקציב מדויק לשיפוץ. קשה לדעת למפרע כמה תצטרכו להשקיע בשיפוץ מבלי להבין מהו כתב כמויות ומבלי לדעת בכלל כמה זמן צפוי שיפוץ כמו בדירה שלכם. בהמשך ניתן כלל אצבע חשוב. כעת, בשלב ראשון, החליטו כמה נראה לכם נכון להשקיע, במונחי כסף. כמו כן, הכינו תיעדוף. כלומר רשמו אילו מרכיבים בשיפוץ נחשבים עבורכם חיוניים, מה נחשב לפחות חשוב ומה תבצעו רק אם יישאר עודף תקציבי. אגב, חשוב לציין כי גם כשיש תקציב ברור, כמעט תמיד יש חריגות מסוימות. כמעט תמיד מחליטים “תוך כדי תנועה” שרוצים משהו נוסף או משהו קצת אחר. יש לקחת זאת בחשבון כדי לא להיות מופתעים.

עלויות, כללי אצבע שיעשו לכם סדר

נהוג להעריך את עלויות השיפוץ של הדירה לפי מטר. כלומר, ככל שהדירה שלכם גדולה יותר וככל שהשיפוץ מקיף יותר, כך ההשקעה הנדרשת רבה יותר. מובן, שסוג החומרים והמפרט יכולים להשפיע מאוד על המחיר, אפילו להקפיץ אותו פי שניים ויותר לעומת שיפוץ בסיסי. אז מהו כלל האצבע לשיפוץ? שיפוץ חדרי רחצה הם היקרים בבית למרות שגודלם קטן יחסית, כמו כן החלפת תשתיות כדוגמת חשמל. לעלויות הקבלן יש להוסיף עלות חומרים ואנשי מקצוע נוספים שאולי תזדקקו להם (למשל התקנת משקופים ודלתות). 

חפשו מקורות השראה

בשלב זה, אפשר להתחיל להתקדם לעבר עריכת תוכנית מעשית לשיפוץ. עם זאת, אנו ממליצים לחשוב קודם לכן על קונספט. בהנחה שאין לכם כיוון מוגדר, חפשו צילומי בתים או צלמו בעצמכם בתים של חברים שמוצאים חן בעינכם. שבו וחשבו מהם האלמנטים שמוצאים חן בעינכם. מה פחות נראה לכם יפה או מרשים. חשבו למשל על נקודות כמו: האם אתם אוהבים חלל פתוח או שאתם אוהבים להציג לראווה חפצים, רהיטים. האם מושך אתכם עיצוב כפרי או שאולי אתם מעדיפים סגנון יותר אורבני. האם אתם מרוצים מהתאורה הנוכחית (מבחינת עוצמת התאורה) או שאתם רוצים להוסיף תאורה.

יוצרים תוכנית לשיפוץ

כעת אתם בהחלט מוכנים לערוך תוכנית שיפוץ מפורטת. מקובל לבצע זאת ביחד עם אדריכל או מעצב פנים, אך יש גם תוכנות ממוחשבות שיכולות לסייע. בסופו של דבר, חשוב לוודא עם מעצב או אדריכל שיש בידיכם תוכניות מקיפות ומלאות. לעיתים נדרש גם קונסטורקטור, בפרט אם עושים שינויים מבניים בתשתיות, עמודים וכדומה.

עריכת כתב כמויות

לאחר שיש תוכנית שיפוץ, יש לתכנן כתב כמויות. זהו פירוט מלא של כל העבודות שצריכות להתבצע בדירה. מפרטים כל הריסה של קיר, כל הוספה של נקודת חשמל, עבודות אינסטלציה וכיוצא בזה. כתב הכמויות יציין גם באילו חומרים בדיוק ייעשה שימוש ומהי הכמות של כל חומר שצריך. ככל שכתב הכמויות מפורט יותר, כך צפויות פחות אי הבנות. כל מה שלא יצוין במדויק, עשוי להוביל בהמשך לוויכוחים מיותרים או להוצאה נוספת, לא צפויה. אדריכל או מעצב פנים יכול כמובן לסייע בהכנת כתב כמויות או בליטוש של כתב כמויות שהכנתם בעזרת דוגמאות שמצאתם באינטרנט.

חיפוש קבלני שיפוצים

על בסיס תוכנית השיפוץ וכתב הכמויות, אתם יכולים לעבור לנקודת מפתח מאוד חשובה בשיפוץ – איתור קבלן השיפוצים שיתאים לכם. שימו לב לכך כי הצעת המחיר שתקבלו צריכה להיות מפורטת ומקצועית. וודאו שאתם מבינים מהי העלות של העבודה ומהי העלות של החומרים (אם אתם לא קונים אותם בעצמכם, בנפרד). וודאו שברור לכם לוח הזמנים, מתי השיפוצים מתחילים ומתי הם צפויים להסתיים. כמו בכתב הכמויות גם בהצעת המחיר – מה שלא מוגדר ורשום במפורש לפני תחילת העבודה ייצור חיכוכים תוך כדי ביצוע. מוטב להעלות כל שאלה או הסתייגות – מראש.

לפני החתימה על חוזה עם הקבלן

לפני שאתם חותמים על חוזה העבודה עם הקבלן וודאו שברור לכם:

  • מה הניסיון וההכשרה של הקבלן – אפילו בקשו לדבר עם ממליצים
  • האם הקבלן אחראי לכל השיפוץ או שאתם שוכרים בנפרד אנשי מקצוע מסוימים (למשל קבלן אלומיניום, נגר למטבח או לחדרי הארונות, קבלן גבס).
  • למי משלמים מה ומתי – כלומר האם הקבלן משלם לספקים השונים או שאתם מבצעים זאת.
  • משך השיפוץ והמועדים שבהם מגיעים אנשי המקצוע השונים.
  • מה קורה עם החפצים שלכם – האם יפונו מהדירה או יכוסו לצורך שמירה עליהם.
  • האם אתם נשארים בדירה בזמן השיפוץ או לא.

בהצלחה!

צור קשר

האתר נבנה ע"י סייטאיט שיווק באינטרנט 

סגירת תפריט