תכנית הגשה להיתר בנייה – המדריך המלא

תכנית הגשה להיתר בנייה, או בשמה הנפוץ "גרמושקה", היא תכנית המכילה את כל הפרטים המתארים את פעולת הבנייה המתוכננת ומוגשת לאישור הועדה המקומית לתכנון ולבנייה. כמעט כל פעולת בנייה, בין אם היא כוללת שינוי מעטפת או חזית של מבנה קיים או הקמת מבנה חדש לחלוטין מחייבת היתר בנייה. תכנית הגשה להיתר היא הליך מסובך למדי ובעל חשיבות מכרעת לפרויקט, לכן חשוב להכיר לעומק את השלבים בה ואת הדרך הנכונה ביותר להגשה.

באילו מקרים צריך להגיש תכנית הגשה להיתר בנייה?

כאמור, מרבית פעולות הבנייה דורשות היתר בנייה, להלן דוגמאות לפעולות בנייה הדורשות היתר:

  • בקשה לשימוש במבנה קיים בצורה החורגת מהשימוש שאושר לו בעבר בהיתר הבנייה.
  • הצבה של מבנה זמני, מכולות, קרוונים וכו'.
  • שינויים בתשתיות, התווית דרך, חפירות, סגירה או סלילה של דרך קיימת, הנחת תשתית חדשה.
  • עבודות בנייה פנימיות המשפיעות על הקונסטרוקציה של הבניין או על הצנרת המשותפת.
  • כל שינוי חיצוני או תוספת לבניין קיים (פרגולה, סככה, חנייה מקורה וכו').
  • הריסת בניין ישן או הקמת בניין חדש.

ממה מורכבת תכנית הגשה להיתר בנייה?

תכנית ההגשה להיתר מכילה תיאור כללי של הבקשה ותשריט. במקור, התשריט הורכב מרצועה ארוכה אשר קופלה למקטעים. צורת הקיפול דמתה למבנהו של אקורדיון ולכן התשריט קיבל את הכינוי "גרמושקה" – אקורדיון ברוסית.

כיום את תכנית ההגשה להיתר ניתן לבצע בצורה מקוונת. המעבר לתכנית מקוונת מסייע באופן משמעותי משום שהוא מאפשר לערוך את הבקשה, לבצע תיקונים ולהוסיף פרטים, כל עוד טרם נערך דיון בעניינה.

מבנה כללי של תכנית הגשה להיתר בנייה:

  1. המקטע הראשון כולל בתוכו את הפרטים של הנכס, את שמות בעלי העניין בהיתר (המגיש, היזם, בעל הקרקע, עורך הבקשה, ומתכנן השלד). בנוסף יופיע פירוט הקלות אם ההיתר כולל כאלה ועוד.
  2. במקטע השני תופיע טבלת שטחים עם שטחי הבנייה המבוקשים. הטבלה תכלול חלוקה לפי קומות ושימושים, ובנוסף שטחים קיימים מול שטחים שבנייתם מותרת.
  3. במקטע השלישי תהיה מפה טופוגרפית של המגרש, תרשים הסביבה ותשריט של נושא ההיתר בחתך קומתי.
  4. במקטעים הבאים יופיעו חישובי שטחים, תשריטי קומות, חתכי אורך, תשריטי עזר, חתכי רוחב ותשריטי החזיתות של המבנה.

השלבים המרכזיים בדרך להיתר בנייה

השלב הראשון בדרך להיתר הוא פנייה למהנדס או אדריכל שיערוך את הבקשה, משום שרק איש מקצוע מוסמך רשאי להגיש אותה. השלב השני הוא בקשת תיק מידע, ללא תיק מידע לא ניתן להגיש את הבקשה והטיפול בבקשה זו אורך עד 30 ימי עבודה. השלב השלישי הוא הגשת התוכנית דרך מערכת "רישוי זמין", הועדה בודקת את תנאי הסף של הבקשה, במידה והבקשה תקינה יש להמתין להחלטת הועדה. בחלק מהמקרים תידרש בדיקה של מכון בקרה. אם אין דרישה כזו עורך הבקשה יגיש לוועדה מסמכי בטיחות השימוש במבנה. והשלב האחרון הוא תשלום אגרות.

האם ניתן לקבל ליווי בבניית תכנית הגשה להיתר בנייה?

בניית תכנית הגשה להיתר בנייה היא תהליך מורכב ומאתגר. אם אתם אדריכלים, הנדסאים, או מהנדסים, תוכלו לקבל כלים פרקטיים ויעילים על מנת להכין את הבקשה. "מכלל" מציעים קורס ייחודי לכל בעלי המקצוע הרלוונטיים. הקורס שנקרא "סודות הרישוי" מפשט את תהליך הוצאת ההיתר, מספק דרכים להתמודד על הועדות המקומיות ועם לקוחותיכם. על ידי הבנה מדויקת של תהליכי הרישוי והתמקצעות בבירוקרטיה, תוכלו להשיג יתרון מקצועי ולהפוך למומחים מבוקשים.

צור קשר

האתר נבנה ע"י סייטאיט שיווק באינטרנט 

סגירת תפריט